From the Family and Friends of the Detainee Yasser al - Sir Ali

Yasser Ali is in danger
Khartoum on January 7, 2019

First, we would like to salute the Sudanese people's stand in the face of repression, corruption and injustice.
Yasser al-Sir Ali traveled to Sudan on 20 December 2018 to visit his sick father who passed away on 22 December 2018.
On December 25, 2018, Yasser was shot by a sniper in Khartoum.
The bullet broke the sixth rib and pierced the right lung to settle near the ninth vertebrale.
Physicians in Khartoum did not perform surgery to extract the bullet because it is in a sensitive area, and Sudanese hospitals are not equipped with the necessary equipment to perform this type of sensitive operation.
Yasser al-Seri spent 9 nights at Fadil Hospital in the ICU and was allowed to leave home on January 3, 2019.
Yasser al-Sir was supposed to leave Sudan on January 5, 2019, but he got banned from leaving the country.

On the morning of January 5, 2018, an armed force with guns invaded his place 12 of them in civilian clothes, some of them masked.
The force refused to provide any documents proving its identity or any legal prosecution against Yasser al-Sir Ali, who was taken
In a car without plates to the detention
So far, we have no information about his whereabouts or his health. His wife Hind Babeker Al-Nour sent a letter to the Director of the Security and Intelligence Agency, Lieutenant General Salah Abdullah Qosh, requesting his release given the gravity of his condition. She also filed an application to the National Human Rights Commission as well as a petition to the Constitutional Court for the same purpose.
In view of the critical health situation of Yasser Al-Sir Ali, we call on human rights organizations and human rights organizations to intervene to save his life and pressure the Sudanese authorities to release him and allow him to travel abroad to continue treatment immediately.

أخر التطورات

الفضاء المدني في السودان - مايو 2020
05/18/2020

الفضاء المدني في السودان - مايو 2020

رغم الظروف الصحية الطارئة واعلان الحظر الشامل في العاصمة الخرطوم، الا ان الفضاء المدني يتسم بالحراك الايجابي رغم بعض الظواهر السلبية في ظل توازن القوى بين مكونات الحراك الثوري والقوى المضادة للثورة خاصة المؤسسات العسكرية والأمنية.  

السودان إقرأ المزيد
تظاهرات العراق: التحديات والتوجهات القادمة
05/15/2020

تظاهرات العراق: التحديات والتوجهات القادمة

الحركة الاحتجاجية في العراق تجدد مطالب المساءلة في أول جلسة إحاطة عبر الانترنت: ناشطون ومدافعون عن حقوق الإنسان يطالبون الحكومة الجديدة بدعم التحقيقات في الانتهاكات التي استهدفت المتظاهرين. نسقت جمعية الأمل العراقية بالتعاون مع منظمة امبيونتي واتش ومعهد صحافة الحرب والسلام اليوم هذه الجلسة التي انضم اليها متحدثون من خمس محافظات، ألا وهي ذي قار، وبغداد، والنجف، والبصرة، والديوانية، عرضوا خلالها مختلف الانتهاكات التي تعرض لها العراقيون في حركة الإحتجاج التي انطلقت منذ أكتوبر 2019.

وقد كتب هذا الملخص بناء على العروض التي قدمت خلال الجلسة.

العراق إقرأ المزيد
بيئة عمل المجتمع المدني في مصر - أبريل 2020
05/01/2020

بيئة عمل المجتمع المدني في مصر - أبريل 2020

استمرت تعليمات وإجراءات مجلس الوزراء الاحترازية للتصدي لفيروس كورونا وهو ما يؤثر بالفعل على كافة قطاعات الدولة وخصوصا عمل منظمات المجتمع المدني. وهو ما انعكس بوضوح على أنشطة المجتمع المدني ما بين خيري لدعم الفئات المتضررة من هذا الإغلاق، او صحي والذي ركز على توفير مستلزمات أولية مثل القفزات والكمامات سواء لتوزيعها على المواطنين أو تقديمها للفرق الطبية.

كما كان لهذا الإغلاق أثر واضح على تعطل في الإجراءات الخاصة بالموافقات على مشروعات المجتمع المدني حتى التي تعمل بالتعاون مع الحكومة. رغم ذلك الإغلاق لم تنسى الحكومة في 28 من أبريل 2020 من تم تجديد حالة الطوارئ لمدة ثلاثة أشهر وفقا القرار رقم 168 لسنة 2020 المنشور في الجريدة الرسمية.

مصر إقرأ المزيد
الفضاء المدني في الجزائر - تقرير أبريل 2020
04/30/2020

الفضاء المدني في الجزائر - تقرير أبريل 2020

بالإضافة الى تداعيات وباء كورونا، تشهد الجزائر استمرار قمع النشطاء انتقاماً من المشاركين في الاحتجاجات، وتطورات جديدة في قضية التضييق على الصحافة الحرة.

الجزائر إقرأ المزيد